Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.5.2007, Pavel Kovač, článek
Recenzí na LCD monitory je všude hodně, ale LCD displeje se vyskytují třeba i v mobilních telefonech. Když jste si kupovali nový mobil, jistě vás jeho displej zajímal. Dnes se podíváme, jaké displeje se v mobilech používají a jeden i proměříme optickou sondou.
KocuR | 4.11.200719:03
Jediný dobre čitateľný farebný displej som zatiaľ videl na Siemense CXT65, no nijak neviem či bol aktívny či pasívny, niekde uvádzajú že je aktívny a niekde že CSTN, pravdivé je skôr to CSTN. Teraz mám deduška Samsunga D600 ktorý ma vzhľadom k svojmu veku vskutku úžasný displej
Odpovědět0  0
xtonda (57) | 23.5.200716:28
Je blbost, že monochrom je špatně čitelný na slunci, je to přesně naopak, kvalitní displeje jako třeba u Motoroly Timeport 250 jsou čitelné naprosto luxusně, o tom se barevným displejům ani nezdá. A i nic moc displej u PDA Sony Clié SL10 byl za běžného denního světla v pohodě čitelný, jen na přímém slunci poněkud vybledával, barevné LCD displeje jsou bez podsvívení naprosto nepoužitelné za jakýchkoliv podmínek.

Jinak mi celý článek přijde poněkud odbytý, mohly být alespoň shrnuty vlastnosti TFT variant, lépe popsány pasivní displeje a zcela opomenuta byla technologie TFD.
Odpovědět0  0
xtonda (57) | 23.5.200716:33
A ještě ­- čitelnost černobílých dokazuje i to, že se prodávala obrovská spousta zařízení kompletně bez podsvícení.
Odpovědět0  0
ahojjkh | 26.5.200723:33
Jak prodavala? Mam tu 3 mesice starou tiskarnu na ktere je malinkej LCD cernobilej displej bez podsviceni
Odpovědět0  0
Patloš | 21.5.200722:35
A toto čo má ako byť? Mám Super mobil Motorola m3888 s pasívnym monochromatickým dispelójom, výborně čitatělným na sľnku, a vďaka integrovanému podsvicaniu aj v pod perinou.Výborná recenzia tohto typu vyšla pred neskôrým časom v časopise MobilAmateur ročník 1992. Táto novinka obsahuje dokonca aj hru : mačky mačky, z ktorej môžete aj naprosto zbĺbnúť.
Odpovědět0  0
supec (34) | 22.5.20077:51
cool, skoda ze N95 a podobne taky neprodavaji s monochrom. displejem:)
Odpovědět0  0
Flaizer | 20.5.200715:35
Autor asi moc mobilni svet nepozoruje, jinak by vedel ze prvni barevnej displej byl na Siemens C25, mel 4 barvy a bylo to nic moc, pak prisel revolucni Ericsson T68, jeste nekde mam zalozenej T68i a rozhodne se ho neminim zbavit, ted pouzivam skvelej T39m na displej vidim za kazdych okolnosti :­-­)­(4 odstiny­) nac mit 16 mil. barev v mobilu, kdyz staci 4 tisice !!! ten rozdil je minimalni ... takze ja v tom nijak rozdil nevidim jestli tam je tn nevo PVA, akorad OLED bych strcil spis do monitoru, nez do mobilu !
Odpovědět0  0
mvojta (1) | 20.5.200720:54
Nebyl to C25, nýbrž S25:­-­) ale to je jen detail
a T68i používám dodnes... pravda, tam je to s tím sluncem mnohem horší:­-)
Odpovědět0  0
xtonda (57) | 23.5.200716:19
A první nebyl Siemens S25, ale S10, S10 Active a pak o něco později designová varianta ­- SL10.
Odpovědět0  0
xtonda (57) | 23.5.200716:30
Jo a ty barvy byly jen tři ­- červená, modrá a zelená. Podobné displeje používaly v jisté době i grafické kalkulačky Casio, jednu takovou měl spolužák někdy okolo roku 1995.
Odpovědět0  0
Mem_ (46) | 21.5.20076:52
Kamos S25 mel, a pak neprisel T68, ale Panasonic GD67, prvni dostupny mobil s barevnym pasivnim displejem ­(256 barev­), sveho casu jsme pro nej meli web s wallpapery a dalsim obsahem ;­-­)

Jinak stejne jako predrecnici nesouhlasim s tvrzenim, ze monochromaticky displej je hure citelny na slunci. Pravy opak je pravdou, monochromaticky displej s reflexni vrstvou vespod ma v porovnani s podsvicenymi barevnymi displeji na slunci mnohem lepsi kontrast.

Dalsi s cim nesouhlasim se uz trochu dotyka toho, co je ­"mobil­". Ten svuj menim tak jednou za 3 roky, takze trvzeni, ze je to spotrebka zastaravajici rychleji nez stolni LCD neni uplne na miste. A stejne tak EXE tam klidne poustet muzu ­(kdyby to mel autor slusne napsane, tak i to jeho ;­-­))
Odpovědět0  0
Harvester | 20.5.200711:47
tak to mas hochu cink na oku, pokud povaszujes display se 65000 barvami ­(preci jen treo 650 je celkem stare zelezo, neni divu­) za stejny jako u klasickeho monitoru. Ja si dokonce vsiml ze kdyz koukam na papir z boku z uhulu 180 stupnu, tak tam take pismenka splIvaji:­)
Ne ale fakt. Na mem zalotnim K700i se obraz take nemeni pod ani pod velmi vysokym uhlem, ale 65k barev bych fakt nevynasel nad kvalitu normalniho monitoru. Pokud teda nemas stary notebook s monochromatickym pasivnim displayem. A pokud se nemylim, tak teo 650 ma dotykovy display, ktery take dela obraz celkem specifickym...
Odpovědět0  0
Angel Death (4) | 19.5.200718:07
Skusil jsem display na Palm Treo 650 a uplně jsem se divil pozorovaci uhel skoro 180° ­(170° ­- a výš se už splivja pismenka jak je to natočený než žeby splivali barvy­) a i barvy jsou uplně jak u LCD monitoru, ty v članku fotky z displaye Nokie 6300 vedle něj vydaji jak nepovedeny kus takove vyblite. Baterka tam vydrži tak 5­-7 dni.
Jenom pro zajimavos jestli by se na nej nepodival Svethardware, a neokomentoval?
Sorry za pravopis, nemlatit :­-)
Odpovědět0  0
Tomcat2 (645) | 18.5.200714:08
ja myslim, ze vsechny mobily, ktery maji 16.7M barev, cili 8bit barvy, pouzivaji jinou nez TN technologii...ja mam N6131 a ta ma 320x240 v 16.7M a je to sakra znat, obrazky jak zivy, neporovnatelny s kamosovym SE750 i uhly jsou super...ale pokud clovek pouziva tmavsi tema, tak na slunci je to bez sance...
Odpovědět0  0
stary (51) | 18.5.20078:56
Nemivaji tyhle lepsi mobily mod letadlo? Ten by mel odpojit radiovou cast a protim dovolit normalne pracovat s kalendarem aopd. Mohlo by to zamezit zareni, ktere vadi opticke sonde.
Odpovědět0  0
supec (34) | 18.5.20079:14
hm a co tekhle avtenu odstinit treba uzemnenym alobalem?
Odpovědět0  0
dochy | 18.5.200710:05
obavam se, ze bez sance. Musel by ses chytit na zem mobilu. Navic pri techto frekvencich staci pomerne mala sterbina ­(kupr. displej je docela velka ;­-­) )
Odpovědět0  0
glider | 18.5.200717:41
jj tiez by ma zaujimalo preco to tak autor neurobil­/mod lietadlo­/?
Odpovědět0  0
Harvester | 18.5.200718:49
Ano, mám tenhle mobil a profil letadlo skutečně má a skutečně odpojí rádiovou čast...takže....
Jinak display je opravdu dnes výjimečný a stojí za to se na něj dívat. A musím říct, že i na slunci je perfektně čitelný! a jak se někdo ptal, E60 by měla mít ten samý display 8bit 16,7M barev, ale pouze větší.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 18.5.200719:35
Přiznám se, nejsem ­"Nokiář­" a jejich menu je pro mě španělská vesnice, takže jsem ani netušil co profil ­"Letadlo­" je :­)
Ano vim, jsem barbar na mobily.. no uznejte: jeste pred par dny jsem pouzival Alcatel 535 :­) a kdybych jej tak troschu neznicil ­(poskrabal jsem displej­), tak ho budu mit klidne dalsi dva roky :­)... no prozradil jsem z osobniho zivota dost...
Kazdopadne dekuji za napovedu. ;­-)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 18.5.200719:36
Jo ještě jedna poznámka: na měření to nakonec nemělo vlastně ani vliv.
Odpovědět0  0
Harvester | 19.5.200717:04
No mám tenhle telefon 14dní a k čemu je profil letadlo jsme zjistil teprve před týdnem;­) jsme ten typ co se nejdřív vrtá a potom co neznám, tak hledám v manuálu..:)
Odpovědět0  0
jmacourek | 18.5.20078:20
Zajimalo by mne co za display je v E60 nokii. Rozliseni cca 416x352 16 mil. barev ... vypada fakt vyjimecne. Proste jako normalni monitor. Myslim ze to bude jeste o tridu vys kvalitativne oproti 6300 ktera pouziva standardni nokiacky display ­(320x240, 262000 barev­).....
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 18.5.20078:30
Nokia 6300 nema uplne standardni ­"nokiacky displej­" protoze má 8­-bit barvy ­(16,7mil barev­).
Odpovědět0  0
ctrl_j (3) | 18.5.20079:34
Ale ma uplne standardni nokiacky display. Vsechny drazsi Nokie, pocinaje modelem 7390 jsou toho dukazem.
7390­->N75­->N95­->6300­->6290­->N93i­->N76­->6110navigator­->N77>E65­->6120classic.
Vsechny vyse zminene ­-> 240x320 a 16,7M barev
Odpovědět0  0
kosch | 18.5.20079:43
technologie bude asi stejná jako u 6300, ale ten display je fakt skvělý teď jsem srovnával moji E70 ­(má stejný display jako E60­) s mým ThinkPadem ­(14­" takže jenom TN, ne IPS.. :­-­( ­) a telefon vyhrál na celé čáře...
Odpovědět0  0
camo | 18.5.200714:18
jj mám ji a barvy jsou fakt nádherné a to rozlišení mnam!!!
Odpovědět0  0
risomas (29) | 18.5.20077:59
Hej ja som mal tiez 5110 a citatelna bola dobre problem bol ze mala krycie sklicko prilis vysoko nad displayom a odrazalo sa od neho dost svetlo.
A zabudol si este na elektronicky papier ­(Motophone­), je to sice este v plienkach ale do buducnosti vidim smer tu.
Odpovědět0  0
Kovboj_07 | 18.5.20077:33
Telefon s monochromatickým displejem LCD doma ještě funkční mám a na přímém slunečním světle je čitelný naprosto dokonale. Byly to nejčitelnější displeje ­- jen neměly barvy a většinou ani odstíny šedi ­(i když existovaly i telefony s displejem, který uměl i odstíny šedi R520 J6 J7­). Autor tedy takovou N5110 ­(zobrazenou­) viděl asi jen z rychlíku.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 18.5.20077:55
Měl jsem celkem dost mobilů d monochromatickym displejem a dnešní aktivní matrice ­(barevné displejeú­) mají lepší čitelnost.
Nejhůž na tom byli samozřejmě pasivní barevné displeje.
Odpovědět0  0
puntja | 18.5.20077:59
Souhlas, největší výhodou monochromů je vynikající čitelnost na slunci.. což jasně plyne z transreflexní konstrukce.
Odpovědět0  0
dochy | 18.5.200710:10
Taky souhlasim. Vsechny ­(nebo skoro vsechny­) monochrom. LCD byly konstruovany jako reflexni, okolni svetlo vyzadovali. Pridane podsviceni byla jen tresnicka, aby byli citelne i ve tme a na slunci nebylo skoro znat. Nemam zkusenosti s nejnovejsimi bar. displeji, ale obcene slunce delalo problem prave jim. Podsviceni vyzadovali pro zobrazeni ale slunce jakekoli podsviceni dokaze spolehlive prebit. Nevim jak jsou na tom se spotrebou a kontrastem na slunci OLED, ale domnivam se, ze z principu musi byt v techto ohledech o nekolik radu horsi nez monoLCD.
Odpovědět0  0
dochy | 18.5.200710:14
jeste.. opet z principu budou pri jinak stejnych podminkach na spotrebu lepsi OLED, protoze sviti jen ty body, ktere svitit maji. Pri LCD sviti stale vsechno a co ma byt cerne je zacloneno. Pokud ale OLED je jako vnejsi displej, ktery napr. v klidovem stavu zobrazuje cas, spotrebovava podstatne vic energie, nez kdyz se pouzije monoLCD, ktere svitit nemusi.
Odpovědět0  0
gro_ | 18.5.200711:54
Na letním slunku není vidět na barevkách nic a nedělám si iluze nebude ani s OLED ­(některý MP3 playery mají OLED a je na nich vidět hov..tralala­) to by ty LCD displaye myseli dělat z nezakrytou zadní stranou aby to prosvítilo to denní světlo který je x krát silnější než nějaký ubohý LEDky nebo OLEDky.
Jenomže mobily navrhují nerdi v kanclu, ti na skutečný světlo nelezou...pak to bere takový konce.
Odpovědět0  0
Hansoi (2) | 18.5.200714:41
Souhlasím, teďka jsem si udělal test a monochromatickej displej je na přímém slunci perfektně čitelný na rozdíl od barevného.
Odpovědět0  0
JIP.XF.cz (99) | 20.5.200721:47
To je pravda. Všechny monochromatické displeje všech mobilů které jsem kdy držel v ruce, měly skvělou čitelnosti i na prudkém slunečním světle. Oproti tomu Video iPod má s čitelností textu i přes nesporné kvality svého barevného displeje za takovýchto světelných podmínek větší problémy.
Odpovědět0  0
Wlcheck (11) | 18.5.20075:58
Děkuji za tento článek, zajímavé počtení.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.